RUSUDAN KHIZANISHVILI

[FR]
Née en 1979 à Tbilisi en Géorgie, Rusudan Khizanishvili a étudié au Nikoladze College Of Art puis à la Tbilisi State Academy of Art, dont elle est diplômée depuis 2005. Elle vit et travaille dans sa ville natale. En 2015, elle a représenté la Géorgie à la 56e Biennale de Venise, aux côtés de cinq autres artistes. Ses peintures proposent un univers pictural singulier qui transcende la vérité de la religion sacrée et la réalité du monde séculier. Khizanishvili invite les spectateurs à traverser des portails à plusieurs niveaux d’interprétation, guidés par des personnages et créatures anthropomorphiques faisant le trait d’union entre les cultures, les nations, les époques et les identités.
Rusudan Khizanishvili puise une partie de son inspiration dans la culture traditionnelle géorgienne : iconographie chrétienne, histoire et folklore géorgien. Ayant grandi dans la Géorgie post-soviétique, sa mémoire est également empreinte de l’histoire troublée de cette région. Elle se sent tout aussi proche de l’école occidentale de peinture : le fauvisme parisien, Leipzig avec Neo Rauch et Rosa Loy, ou encore Adrian Ghenie, Paula Rego, Alice Neel… Elle cite également Louise Bourgeois, Nick Cave et Sarah Lucas comme des sources d’inspiration majeures dans son travail. Enfin, la présentation généralement théâtrale de ses personnages pourrait être un élément qui relie ses œuvres à la Géorgie, car le théâtre y est très présent. C’est donc à partir de toutes ces ressources que Rusudan Khizanishvili met en scène ses compositions et dépeint une réalité altérée par des éléments mystiques. C’est aussi pour renforcer une imagerie éthérée qu’elle ne s’impose aucune limite dans ses choix chromatiques : elle peint avec ses émotions, et les couleurs sont ses ondes cérébrales.
Ses peintures représentent des mondes oniriques, mystérieux et cachés, où prennent vie des créatures hybrides et chimériques lui permettant d’explorer les sujets de la mémoire culturelle, de l’exploration de soit, du corps de la femme ou encore des mythes. Des notions chères à l’artiste puisqu’elle les considère essentielles à la société pour que cette dernière puisse se comprendre, pour nous guider d’une manière subtile et archétypale. Elle s’intéresse également au concept de transhumanisme et à la recherche d’archétypes, en représentant des humains qui se transformant en une nouvelle espèce et qui, après résurrection, s’en vont, affamés par la réalité numérique, se réfugier dans des réserves naturelles.
Le rôle des femmes est également essentiel dans ses oeuvres, sans pour autant en faire une obsession. Sa conscience féministe vient probablement du fait d’avoir été élevée par une mère seule dans une société patriarcale, tandis que sa carrière artistique s’est développée en dépit des limites traditionnelles imposées aux femmes en Géorgie. S’inspirant des déesses gréco-romaines et de l’héritage de la Reine Tamar, à qui la Géorgie doit son âge d’or, les peintures de Rusudan Khizanishvili proposent un univers centré sur la figure féminine qui se développe autour de la notion de protection. La plupart de ses personnages féminins portent des costumes aux motifs ornementaux élaborés, semblables à ceux de personnages mythiques ou oniriques. Elle incorpore dans son travail des métaphores de la féminité (l’utérus, la femme et l’enfant) et utilise les armures et les insignes habillant ses personnages comme une protection symbolique de leurs attributs physiques, comme un talisman.

[ENG]

Born in 1979 in Tbilisi, Georgia, Rusudan Khizanishvili studied at the Nikoladze College of Art and later at the Tbilisi State Academy of Art, from which she graduated in 2005. She lives and works in her hometown. In 2015, she represented Georgia at the 56th Venice Biennale, alongside five other artists.
Her paintings present a unique pictorial universe that transcends the truth of sacred religion and the reality of the secular world. Khizanishvili invites viewers to pass through portals with multiple layers of interpretation, guided by anthropomorphic characters and creatures that bridge cultures, nations, eras, and identities.
Rusudan Khizanishvili draws part of her inspiration from traditional Georgian culture: Christian iconography, Georgian history, and folklore. Growing up in post-Soviet Georgia, her memory is also shaped by the troubled history of the region. She feels equally close to Western painting schools: Parisian Fauvism, Leipzig with Neo Rauch and Rosa Loy, or even Adrian Ghenie, Paula Rego, Alice Neel… She also cites Louise Bourgeois, Nick Cave, and Sarah Lucas as major influences in her work. Finally, the often-theatrical presentation of her characters might be a link between her work and Georgia, where theater plays a prominent role. It is from all these resources that Rusudan Khizanishvili stages her compositions and depicts a reality altered by mystical elements. To reinforce an ethereal imagery, she imposes no limits on her color choices: she paints with her emotions, and colors are her brainwaves.
Her paintings depict dreamlike, mysterious, and hidden worlds where hybrid and chimeric creatures come to life, allowing her to explore themes of cultural memory, self-exploration, the female body, and myths. These are notions dear to the artist, as she considers them essential for society to understand itself and to subtly and archetypically guide us. She is also interested in the concept of transhumanism and the search for archetypes, representing humans transforming into a new species who, after resurrection, retreat to nature reserves, hungry for reality after their experience in the digital realm.
The role of women is also essential in her work, though not an obsession. Her feminist consciousness likely stems from being raised by a single mother in a patriarchal society, while her artistic career developed despite the traditional limitations imposed on women in Georgia. Drawing inspiration from Greco-Roman goddesses and the legacy of Queen Tamar, to whom Georgia owes its golden age, Rusudan Khizanishvili’s paintings offer a universe centered around the feminine figure, developed through the notion of protection. Most of her female characters wear elaborately patterned costumes, resembling mythological or dreamlike figures. She incorporates metaphors of femininity (the womb, mother and child) in her work and uses the armor and insignia adorning her characters as a symbolic protection of their physical attributes, like a talisman.

top
MAJOR COLLECTIONS

Rotko Muzejs, Daugavpils (Latvia)
Breus Foundation, Moscow
Stefan Simchowitz Collection, Los Angeles
National Museum of Georgia, Tbilisi
Oni Local Museum, Oni (Georgia)

top
RESIDENCIES

2024
CCA Andratx, Majorque

2023
Bedstuy Art Residency, Brooklyn

2022
Istanbul Art Residency, commissaire Beral Madra 2021 Soria Art Residency, Almarza (Espagne)

2018
Bald Head Island Art Colony, Caroline du Nord (US) 2016 CAB Gallery Art Residency, Amman

2013
Mark Rothko Residency, Daugavpils, Lettonie

top
SOLO & 2-PERSON SHOWS

2024
‘The Great Disappearing Act’, 2-person show avec Agathe Brahami-Ferron, Galerie LJ, Paris
Asia Now, Paris, 2-person show avec Rithika Merchant, représentée par Galerie LJ
‘Mothership’, 2-person show avec Uta Bekaia, Window Project, Tbilisi

2023
‘Velvet Armor’, Seojung Art, Seoul

2022
‘Beauty and the Beast’, Galerie Kornfeld, Berlin

2021
‘Of Goddesses and Women’, Window project, Tbilisi

2020
‘Rooms&Beings’, 68 Projects by Galerie Kornfeld, Berlin, curated by Nina Mdivani

2020
‘Let Me Read Your Sacral Thoughts’, curated by Nina Mdivani, Window Project, Tbilisi

2020
‘New York Meets Tbilisi: De0ning Otherness’, Assembly Room, New York

2019
‘Book Of Imaginary Beings’, Museum of Fine Art, Nalchik, Russian Federation

2018
‘Conversion Device Literature Musem’, Tbilisi
‘Conversion Device’, Rotko Muzejs, Daugavapils, Latvia
‘Rusudan Khizanishvili’, OniLocal Museum, Oni, Georgia

2017
‘Imaginary World Breed’, Artstudios, Amsterdam
‘Kunsthaus Summerau’, Germany Fabelwelten Galerie Am RotenHof, Vienna

2016
‘Rusudan Khizanishvili’, Maureg’Art Galerie, Mortagne au Perche (France)
‘Rusudan Khizanishvili’, Galerie Am RotenHof, Vienna

2013
‘Lost Secrets’, Gallery Foresight 32, Amman

2008
‘Rusudan Khizanishvili Kopala’, Art Gallery, Tbilisi

top
GROUP SHOWS

2024
‘Disobedient Bodies’, Baro Galeria, Palma de Mallorca, curated by Rolando J. Carmona
‘Hit Me With Your Best Shot’, Pen + Brush, New York, curated by Nina Mdivani
Art Paris, Paris, with Galeria Mimmo Scognamiglio
Art Busan, Busan, with Seojung Art Gallery
ZonaMaco, Mexico, with Window Project
Arte Fiera, Bologna, with Galeria Mimmo Scognamiglio

2023
‘Medea’, curated by Demetrio Paparoni, Antico Mercato di Ortigia, Syracusa (Sicily)
KIAF, Seoul, with Galerie Kornfeld
‘Emotional Rescue’, Annarumma Gallery, Naples
‘Dear Dream, Dear Dread’, HAGD Contemporary, Aalborg (Denmark)
Untitled, Miami, with Galerie Kornfeld

2022
Expo Chicago, Chicago, with Galerie Kornfeld
Art Busan, Busan, with Galerie Kornfeld
KIAF, Seoul, with Galerie Kornfeld
‘Blick zurück nach vorn’, Galerie Kornfeld, Berlin
‘Im Namen der Hose’, Galerie Anita Beckers, Frankfurt

2021
KIAF, Seoul, with Galerie Kornfeld
Untitled Miami, Miami Beach, with Galerie Kornfeld
‘WÜNDER WOMXN: THE FEMALE FIGURATIVE’, Beers, London
‘Group exhibition’, Thisted Museum Of Modern and Contemporary Art, Denmark

2020
Expo Chicago, Chicago, with Galerie Kornfeld
‘Cube Moscow’, Moscow, curated by Victoria Misiano
‘Group exhibition’, Window Project, Tbilisi, curated by Domenico De Chirico
‘Group exhibition’, curated by Julien Deiss, Dusseldorf
‘In Search Of The Miraculous’, MoMA, Tbilisi
‘Ab-Und Zusagen , 68 Projects, Berlin

2019
‘Re-Production Show’, Contemporary Art Space (CAS) Batumi (Georgia)
GeTriumph Gallery, Moscow
‘Group show’, Bait Al Zubair Museum, Muscat
‘Divergent Motion’, Delphian Gallery, London
‘In Situ/In Vivo’, Tbilisi State Silk Museum,Tbilisi
‘Image and Likeness’, MoMA, Tbilisi
‘Drei Künstlerinnenausdem Land des goldenen Flieses’, Galerie Halle, Vienna
‘Rusudan Khizanishvili and KC Ortiz’, New Image Art Gallery, Santa Monica

2018
‘King Is Female: 3+1’, Villa Wessel, Iserlohn (Germany)
Summer Allouche Gallery, New York

2017
19K aren Contemporary Space, Gold Coast (Byron Bay, Australia)
Arundel Contemporary, Arundel (UK)

2016
Sianoja International Art Symposium, Noja (Spain)
‘Paperworks’, Upstream Gallery, New York
Residency show, CAB Gallery, Amman, Jordan

2015
‘Artist’s Book: Knight in Panther’s Skin’, Georgian National Museum of History,Tbilisi
‘Crawling Border’, Georgian National Pavilion at the 56th Biennale of Contemporary Art, Venice

2014
Group show, Windham Residency Show, Doha

2013
Group show, Irok Gallery, Horst-Paningen (NL)
‘Circle Of Life’, Black And White Gallery Foresight 32, Amman

Related Entries
UA-10513737-1